Gå till sidans huvudinnehåll

Redaktionens reflektioner från bokmässan 2019

10 oktober, 2019

 

Torsdag 26 september

 

Emilia: Försöker söka i digitala programmet för att se hur många punkter Göran Greider medverkar i. Får upp 8 men vet att det är fler. Tex rum för poesi.

Jan Guillou medverkar i 20 programpunkter. Fem snack/ signeringar på piratförlagets, hans eget förlags, scen.

 

Nora: Klockan är strax efter 13 och kön till de tematiska matställena ringlar sig lång. Bibimbapen och det koreanska korven tycks vara bokmässans populäraste och kanske obligatoriska stopp. Det har gått åtta år sedan jag senast besökte bokmässan. Då stod jag och några andra i en monter och läste textbidrag för en annan tidskrift. Två personer lyssnade.

I Aftonbladets monter står den nu sparkade SVT-medarbetaren Ingalill Mosander och boktipsar. Runt henne flockas litteraturens och ja, kulturens ivriga stöttepelare.

Lite senare har Aftonbladets Petter Lindgren ersatt scenen för att diskutera Jack Hildéns nya bok Laddet. Lindgren undrar vad Hildéns föräldrar kommer säga om boken som beskriver författarens kokainberoende. Lindgren betonar ålderskillnaden mellan sig själv och författaren och återkommer till hur mycket han har lärt sig av Jack. Tex. att lägga upp texter på internet och vad ordet “ladd” egentligen betyder.

 

Cecilia: Intervjuaren noterar att Karin Smirnoff skriver mycket om våld och sex – han frågar sedan om det kommer från något eller självupplevt eller om hon har mycket livlig fantasi. Hon ler lite matt, och jag undrar hur många intervjuer man måste ha genomlevt innan man äger den mängden is i magen.

 

Saga: Aldrig varit på bokmässan tidigare och blir chockad över mängden icke-litteraturrelaterat. Det känns fattigt och B att små förlag och typ ”intellektuella samtal” ska behöva trängas med djurens rätt, ostsmakprovning och memira. Skäms lite för Sverige.

Är på ett samtal om skrivande och klass där moderator Åsa Linderborg kör ”pronomenrunda” fast ”klassbakgrundsrunda”. Alla i panelen är chockade att Ingvild Rishøi är akademisk medelklass (trots att hon krystar fram nåt om att hennes morfar var typ bonde). De är perplexa att en person som är medelklass kan skriva så gripande och övertygande om fattigdom. Vad är det med det här ständiga kravet på biografi, varför har alla tappat tron på fiktion? Eller är det rimligare att ha det kravet på arbetarlitteratur som genre, på grund av dess viktiga historia av att subjektsgöra arbetarklassen?

 

Fredag 27 september

 

Cecilia:

Temat för årets bokmässa är Sydkorea, jämställdhet och Med(ie)vetenhet. Sydkoreanskan löser man på olika sätt. Han Kang drömmande röst blir översatt till en rak platt engelska och effekten blir mest komisk. Simultantolkning i hörlurar är också en intressant upplevelse. Lina Wolff, aktuell med romanen “Köttets tid”, berättar om sin tid som simultantolk och beskriver hur hon tvångsmässigt fortsatte översatte tevenyheterna efter jobbet.

Ofta blir översättandet hackigt, men förutsättningarna är ju heller inte de lättaste. Jag har stor respekt för de som gör de här mötena och samtalen möjliga.

 

Emilia:

Girl in a jacket

 

Saga: Har nu råkat se två samtal där Åsa Linderborg pratar om Katarina Frostenssons bok K på två olika tidningsscener. Antagligen pga högt juicy gossip-värde i det här sammanhanget. I samtalet på fredagen snor Åsa Martin Aagårds formulering från torsdagens samtal, att K är en ”klassisk grekisk tragedi”, inte särskilt ”välfunnet” känner jag men har ju inte heller läst boken.

 

Lördag 28 september

 

Emilia: Folk går runt och flashar sina olika pass (press/ guld/ jobb) som om det vore way out west. Enda medlet att vara cool på bokmässan?

 

Saga: Lyckas ta mig upp till Eva Illouz seminarium klockan 10, har sovit 3 timmar, hon har en otrolig närvaro och formuleringsförmåga som jag tar in helt ofiltrerat, men minns tyvärr inget hon sa.

 

Cecilia: Den sydkoreanska montern har en lutning på 1%. Besökaren ska känna sig obekväm, känna sig in i “the unsettling human condition”. Jag går runt på ytan och märker absolut ingenting, men jag uppskattar försöket att tränga igenom den rådande bokhysterin med så subtila medel.

Girl in a jacket

 
X