Gå till sidans huvudinnehåll

Louisiana Literature: Kenneth Goldsmith

21 augusti, 2015

Kenneth Goldsmith intar Parkscenen på Louisina Literature om mindre än tre timmar. Vi väntar spänt på att få en blick av New York-poeten som läste väderleksrapporter för Barack Obama när han var inbjuden att läsa poesi i Vita Huset.

Kenneth Goldsmith är mest känd för sin drygt 800-sidiga transkribering av ett nummer av New York Times (1 september 2000). Boken, som är blå och tung och fylld av börsnoteringar och dejtingannonser och filmrecensioner (et cetera), innehåller allt som en god roman kan tänkas innehålla: hat, kärlek, svek, ensamhet, skuld, drömmar.

Goldsmiths koncept är plagiatet, transkriberingen, omorganisering av redan existerande text. Han menar att vi idag inte längre kan vara kreativa, utan det som är ärligast av en författare är att vara icke-kreativ (uncreative). Gamla litterära former har blivit använda om och om igen. Att skriva en välstrukturerad realistisk roman är, i någon mån, lika mycket ett plagiat som att skriva av en roman av Dostojevskij.

 
X