Gå till sidans huvudinnehåll

Tidskriften Ordkonst söker texter till tema USA

4 juli, 2012

När Doktor Holmes, alias Karl Lekholm, en gång medicine studerande i Lund, i början av Gustaf Hellströms stora stånds- och klassroman Snörmakare Lekholm får en idé, är på båten som går från USA till Sverige vankar han fylld av ångest av och an i sin hytt. Han har inte skrivit hem! Inte en gång! Och nu är han på väg tillbaka från ett amerikanskt samhälle som han helt och hållet integrerats i. Han flyr landet som gett honom möjligheten att kasta av sig sin historia och bli, tillbaka till ursprunget, ”det enda fasta i denna otrygga och flytande värld.” Och ursprunget, blir vi i romanen varse, är inte bara fast, utan åtspännande – hämmande. Sedd så består Hellströms berättelse av en inversion av vad vi tänker på som den amerikanska drömmen: när Doktor Holmes kliver av båten blir han Karl Lekholm och iklär sig en sekelstung historia av förväntningar, hopp och misslyckanden – och han företar sig denna resa frivilligt.

Den kanske vanligaste metaforen för USA är frihet – något Karl Lekholm sannolikt fått uppleva, men likväl flyr. Vi hör den när Walt Whitman optimistiskt lyssnar till amerikanernas sång (”Each singing what belongs to her, and to none else”) och vi hör den i förvanskad form hos Maya Angelou hundra år senare (”A free bird leaps on the back / Of the wind and floats downstream /…/ And dares to claim the sky”). Som vi vet vid det här laget sker rörelsen från sak- till bildled inte utan att en tappar lite information på vägen. Det är vad Jonathan Franzen i ännu ett led visar i sin nyligen sönderkramade roman Freedom – hur de stora begreppen inte är potenta nog för att kunna blandas ut i verkligheten utan att förlora sin substans; idén, metaforen, som alltid är för liten för världen. 

Och det är väl här Ordkonst glider in. Att se på världen kan tänkas vara att hela tiden revidera sina uppfattningar, och därför att hela tiden se den som ny. Inte håller det att koka ned ett land till drömmen om frihet eller parodin därpå. Vad vi i följande nummer undrar är därför vad eller vilken bilden av Amerika, Förenta Staterna, USA, är (och det givna svaret är förstås att det inte finns en). Hur representeras landet? Hur reproducerar vi, och den svenska litteraturen, hårt rotade föreställningar om det (som svensk är de väl ofta fastkedjade mellan stolparna Coca Cola och Göran Sonnevis ”Om kriget i Vietnam”)? Vad är USA i dig? Vart är du i USA?

Nu söker vi essäer, intervjuer, dikter, noveller, repotage, recensioner och allt däremellan till vårt kommande nummer med tema USA

Skicka din text (högst 2 bidrag per person, där ett bidrag räknas som en novell, en essä, en diktsvit osv) till tidskriftenordkonst@gmail.com innan deadline den 16 september. Om du har en artikelidé, skicka då gärna en synopsis till oss innan den 30 juli, så kan redaktionen ge dig kritik och återkoppling under hela skrivprocessen.
 
X