Gå till sidans huvudinnehåll

Ordkonst söker texter till tema CYBERSPACE

22 oktober, 2013

Är du trött på kroppen, på gränser, på nationalstater, på det handgjordas diktatur? Ordkonst är som papperstidskrift hopplöst fast i köttrymden, men tillsammans med DIG vill vi ändå tränga in i CYBERSPACE.

Minns du ljudet av ett modem som ringer upp – ja vad var det egentligen det ringde upp? Och vem svarade?

Minns du hur du sprang omkring i Azeroth med ett höftskynke på din blåa kropp, viftade på dina långa öron och fällde muterade vildsvin med din feta pilbåge?

Minns du lunarstorm, skunk, helgon, subkulturernas blomstrande tid i de första köttlösa samtalen mellan främlingar alla lika främmande i detta nya land som inte riktigt är ett land men en idé med rymd?

Minns du altavista, chattrum och din alldeles egna blinkande hemsida? Kanske blandas det ihop med tv-hallåor, barnprogram, kassettinspelningar och regniga utflykter med termos och galoscher?

Internet rekonstruerar minnen, sägs det.

Det är spännande det här med internet, dess sammansättning: teknik från det amerikanska försvaret – krigsteknik på villovägar – och en idéhistoria tätt sammanflätad med pacifistiska hippies och 60-talets motkultur i Kalifornien.

Drömmen om det fria informationsflödet fanns där, internets analoga förlaga stavas The Whole Earth Catalog (googla det). Som en primitiv sammansättning av ebay, mjukporr och wikipedia trycktes den med bilden av jordklotet på framsidan, den första bild av sitt slag som NASA släppte 1967. Det var Stewart Brand, katalogens skapare, som efter ett upplysande LSD-rus skrev till dem (mejlat dem höll vi på att skriva, kronologin skakar) och bad dem om en bild av hela jorden. När mänskligheten väl fick se den skulle de, enligt Brand, inse att det inte finns några gränser annat än i våra huvuden. Däremot en ändlighet. Vi finns, nu, här, låt oss ta vara på våra resurser och varandra. Så skulle mänskligheten tänka.

John Perry Barlow avslutar sitt manifest A Declaration of Independence of Cyberspace från 1996 med orden ”We will create a civilization of the Mind in Cyberspace. May it be more humane and fair than the world your governments have made before.”

Men vad hände?

Ja, vad hände egentligen med cyberspace?

Det är svårt att inte förlora sig i nostalgi, gamla drömmar och ideal när en pratar om cyberspace. För till skillnad från Internet ligger det i begreppet cyberspace inbäddat en slags kosmisk naivitet. En nyupptäckarnas ideologiska otålighet att utopisera och kontrastera denna nya gränslösa värld mot den gamla.

Idag talar man inte längre lika okritiskt om nätets oegennyttiga och självkorrigerande egenskaper. Man talar inte lika ivrigt om den demokratiska litteraturen, den globala kunskapens utväxling och utbyte, den interaktiva konsten eller teknikens välvilja. Snarare pratar man om sociala medier, och syftar då på ett fåtal storföretag, om kommersialisering och intrång i privatliv, om crowdsourcing och komplexa Google-algoritmer, om generationsglapp där beroende på hur nära man är född nätbävningens epicentrum man antingen benämns ursprungsinvånare eller invandrare i det digitala landskapet. Och det är inte bara nationsgränser som förflyktigats med den nya teknologin, i grunden tvingas vi omdefiniera oss själva, vår kommunikation, våra instinkter och vårt fundamentala vara.

De metaforer vi använder för att beskriva den oöverskådliga informationsmassan vi dagligen rör oss i har enligt nätdebattören och aktivisten Rasmus Fleischer gått från vatten till moln, har bildligt talat evaporerat, och kanske uttrycks något av den avdunstningen i konsten, i orden som beskriver den nya värld vi numera rör oss i, och den som för inte alls länge sedan var, som faktiskt alldeles nyss var.

Ordkonst söker nu texter om och kring Cyberspace, de kan vara nostalgiska för internet är en del av vår generations vuxenblivande, men vi ser även gärna visioner och framtidsscenarion, idéhistoriska utvikningar och skönlitterära djupdykningar i en hackers hjärna eller poetiska framställningar av en bloggdrottnings liv och leverne.

Som vanligt tar vi emot texter av alla slag – prosa, poesi, essäer, intervjuer, kritik – och bidraget måste inte nödvändigtvis anknyta till temat. Dessutom söker vi illustrationer. Vi läser och tittar på allt inkommet material och hör av oss med besked efter deadline.

@@@ —– MAILA DINA BIDRAG TILL tidskriftenordkonst@gmail.com SENAST DEN 1 NOVEMBER —– @@@

Surfa lugnt, så ses vi i CYBERSPACE!

 
X