Gå till sidans huvudinnehåll

Inledare: Tema USA

25 januari, 2013

Idag, när det geografiska – och i viss mån tidsliga – rummet har sprängts, kan vi om vi önskar promenera på världens alla gator. Upptäcka nya kulturer och sätt att leva, besöka märkliga hus och möta svindlande natur. Vi har oändliga (nåja) möjligheter att se eller få kunskap om något nytt, men allt som oftast finner vi ändå oss själva på amerikansk mark. Vi klickar oss via Google maps fram genom kvarteren på Manhattan, läser om orkaner och presidentval, och oroar oss över hur det ska gå för en ekonomi på andra sidan jorden. Vi ser filmer och lyssnar på musik där allt är välbekant men ändå aldrig riktigt greppbart. Trots att vi rent fysiskt befinner oss i Sverige, verkar vi nästan alltid, frivilligt eller ofrivilligt, stå där med ena foten. Inför höstens första nummer valde därför Ordkonst att vända blicken mot det gäckande landet i väst: Förenta Staterna, Amerika, USA. Vi ställde de stora frågorna: Vad är USA? Var finns USA i Sverige? Var finns Sverige i USA?

Svarsletandet försvårades av att vi varit där så många gånger tidigare att vi blivit hemmablinda. USA är en del av oss. Men det försvårades också av att USA är en stereotyp av sig själv. Bilden av landet har producerats och upprepats till den fastnaglats. Tills bilden blivit verkligare än verkligheten. I vanliga fall är klyschan att undvika, men i fallet USA har stereotyperna blivit en så stor del av deras identitet att man måste gå via dem, för att nå bakom.  

Så är USA för de allra flesta viddernas och avståndens land. I numrets inledande essä tar Viola Bao avstamp i detta och presenterar hastigheten och öknen som bilder för att förstå, men också besvärja, hyperrealitetens Amerika. Det flimrande ytskiktet, simuleringen av en utopi. USA är förverkligandet. I Tove Folkessons text om Sara Stridsbergs USA bryts dock den amerikanska drömmen mot den amerikanska kulturens förfall och individens tomhet. Farten bromsas och vi kliver av i stadens mindre skimrande utkant. USA är showen och uppvisningen. Jakob Holmberg tar sig an pro wrestling, som han kallar en fullständigt amerikansk kulturyttring. Och wrestlingen verkar säga något mer om USA än enbart som en marginell underhållningsform. USA är villaförorten. Den välklippta gräsmattan står här som scen och grannarna utgör publiken. Den amerikanske författaren Glen Pourciau, som i och med detta Ordkonstnummer gör sin publikationsdebut i Sverige, gör ett lågmält inlägg med novellen ”Water”. Här skildrar han en grannfejd som sker i skymundan, över brev och telefonlinjer. Som novellförfattare är Pourciau delaktig i en stark amerikansk tradition, vilket Victor Malm försöker ge en presentation av i novellens introduktion.

Mångas besök i USA har gått genom den amerikanska litteraturen, som under de senaste åren fått en stark position i Sverige. Vi ser en flitig översättning såväl som läsning av den. Under temarubriken står så slutligen porträtt av två amerikanska författare. Don DeLillo tillhör ett av de mer välkända och lästa namnen, och Michael Larsson ger här en presentation av hans författarskap fokuserat genom teman som terrorism och alienation. Av Björn Kohlström får vi också en rik introduktion till den i Sverige något mindre uppmärksammade Flannery O’Connor.

Resultatet av Ordkonsts sökande efter USA håller du alltså nu i din hand, och vi hoppas att det erbjuder dig klyschan – och mycket mer därtill. Som vanligt varvas temat med kritik och nyskrivet. USA-numret till ära har tidskriften också fått en ny form, tack vare våra duktiga formgivare Agnes Florin och Sigge Kühlhorn. Vi hoppas att ni kommer att vara lika förtjusta över det som vi är!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Johanna Gustavsson & Tove Lindén

 
X